Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Skip to content
Concert 01 |
Concert 01

22OCT2023|12:00H

Espacio Turina |
12:00 h.

Gioacchino Rossini | Seis Sonatas para cuerdas
Sonata I en Sol mayor
Sonata II en La mayor
Sonata III en Do mayor
Sonata IV en Si bemol mayor
Sonata V en Mi bemol mayor
Sonata VI en Re mayor

Violin | VLADIMIR DMITRIENCO
Violin | LUIS MIGUEL DÍAZ MÁRQUEZ
Violoncello | NONNA NATSVLISHVILI
Double Bass | LUCÍAN CIORATA

Concert 01 | Program notes
Concert 01
Program notes

El programa monográfico que inaugura la temporada nos permite conocer y disfrutar de las sonatas rossinianas en su primitiva versión para cuarteto. Escritas en 1804, a los doce años, se trata de las primeras obras de interés del músico y fueron compuestas en el campo de Ravena, en casa del contrabajista  Agostino Triossi, de ahí la importancia del instrumento en el conjunto.

Know More

Las sonatas siguen un esquema de tres movimientos. Los movimientos extremos, impetuosos, contrastan con la melancolía de los andantes.  Estas obras muestran todavía la elegante ligereza del XVIII pero confirman, por su perfección formal, la madurez del joven compositor.

Excepto la tercera, la casa Ricordi las publicó en 1826,  y enseguida se realizaron transcripciones para conjuntos de viento y orquestas de cuerda. Cayeron luego en el olvido y se creyeron perdidas, hasta que en 1942 se rescató la publicación de Ricordi, y en 1953 se encontró la partitura original en la Biblioteca del Congreso de Washington.

Juan Lamillar