Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Skip to content
Concert 04 |
Concert 04

15DIC2024|12:00H

Espacio Turina |
12:00 h.

FRANZ JOSEPH HAYDN
Tríos para flauta, violín y violonchelo:
London Trio Hob: IV nº1, en Do mayor
London Trio Hob: IV nº3, en Sol mayor
Divertimento IV Hob: IV nº9, en Sol mayor

LUDWIG VAN BEETHOVEN/JOHANN NEPOMUK HUMMEL
Sinfonía nº 1, para flauta, violín, violonchelo y piano, en Do mayor, Op. 21

Flute | Vicent Morelló Broseta
Violin | Vladimir Dmitrienco
Violoncello | Nonna Natsvlishvili
Piano | Tatiana Postnikova

Concert 04 | Program notes
Concert 04
Program notes

Hummel (1778 -1837) fue un compositor muy célebre en su época. Su virtuosismo pianístico lo llevó a recorrer toda Europa, después de haber sido un destacado alumno de Mozart. Fue maestro de capilla de la corte de Weimar, donde trató a Goethe. Con Beethoven entabló una amistad cercana, no exenta de rivalidad, que tuvo sus altibajos, ya que a Beethoven no le gustaban demasiado sus transcripciones, que a veces se apartaban de sus partituras.

Know More

Los arreglos para música de cámara fueron un medio muy importante para la difusión de las sinfonías beethovenianas (y también de obras de otros compositores, sobre todo arreglos de ópera).  Se calcula que en 1850 se habían editado más de 80 arreglos de las sinfonías para piano y diversos conjuntos instrumentales. Son famosas las transcripciones de Franz Liszt, pero, como afirma Zelter, “Hummel fue en muchos sentidos el primer Listz”, con sus transcripciones para piano solo y para versiones camerísticas como la que escucharemos en este concierto.

Volvemos, pues, en esta mañana a esas veladas musicales donde amigos o familias interpretaban estas transcripciones que suplían la escucha en vivo de las obras originales. Las melodías beethovenianas encuentran, en la ligereza de la formación, un acercamiento singular, una escucha distinta, pero siguen conservando su fuerza y su elegancia.