Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Skip to content
Concert 05 |
Concert 05

12ENE2025|12:00H

Espacio Turina |
12:00 h.

Concierto Primer Premio X Concurso de Música de Cámara “José Gámez” del Conservatorio Superior de Música de Sevilla Manuel Castillo 

LUDWIG VAN BEETHOVEN | Trío con piano nº 1, en Re mayor, Op. 70 “Fantasma”
FANNY MENDELSSOHN | Trío para piano en Re menor, Op. 11
JOAQUÍN TURINA | Círculo, fantasía para piano, violín y violonchelo, Op. 91

Violin | Adriana Puentes González-Amor
Violoncello | Marina Gutiérrez Aranda
Piano | Lucía Rodríguez Ramírez

Concert 05 | Program notes
Concert 05
Program notes

En 1795  publica Beethoven su op. 1, precisamente un conjunto de tres tríos con piano, dejando atrás toda su abundante obra anterior  (catalogada Wo0: sin número de opus). De 1798 data el trío op. 11, y en 1808 compone el trío conocido como “Fantasma”, en el que incluye temas de su Segunda sinfonía, y cuyo sobrenombre se debe al “innegable sonido espeluznante” de su movimiento lento. Otra visión de la obra es la del escritor E.T.A. Hoffmann, que señala “la expresión de una serena alegría venida de un mundo desconocido”.

Know More

Dotada de gran talento y formada en el ambiente musical de la familia, Fanny Mendelsohnn  fue una compositora prolífica, pues,  además de varias obras de cámara, es autora de más de 125 piezas pianísticas y más de 250 lieder. Mientras su acaudalada familia alentaba a Félix,  consideraba la dedicación musical de Fanny como “un adorno”, por lo que la mayoría de su obra fue publicada póstumamente. Junto con el ciclo de piezas para piano, El año, el Trío es su obra más destacada. Lo escribió para el cumpleaños de su hermana Rebecka, un mes antes de morir.

Además de sus dos tríos con piano, Turina escribió para la misma formación su obra Círculo, op. 9,  compuesta en mayo de 1936.  Ya desde el título se advierte el carácter cíclico, reforzado por los títulos de los movimientos: Amanecer, Mediodía y Crepúsculo. Destaca la impronta andaluza del segundo movimiento.